Saturday, May 24, 2014

Kerna aku.. adalah aku

"SAMPAH ! TAK BERGUNA ! BAIK MATI JE ! HIDUP MENYUSAHKAN ORANG ! KALAU SATU HARI TAK MENYUSAHKAN, TAK BOLEH KE?"

Ini adalah ayat-ayat klise yang selalu digunakan untuk insan seperti aku.

Pabila kau sudah dikecam sebegitu rupa, persetankan mereka.
Mereka hanya tahu menilai, tapi tidak melihat apa di dasar hati kau.

Apakah kau perlukan perhatian dan kasih sayang ?
Terutama dari keluarga? mahupun daripada orang yang tersayang ?

Kau itu merujuk kepada aku. aku yang sedang melihat akan diri aku dari suatu sudut yang berlainan.
Dikecam sebagai kambing hitam, memalukan keluarga , tidak kenal apa itu kasih sayang sejak dari kecil , serta sering kali dipersalahkan walaupun bende itu tidak ada sangkut paut dengan diri aku ... walau sehalus debu.

Perasaan itu, pabila ditelan, dihadam, tapi tidak boleh dicerna ... hanya bermain di fikiran dan jiwa.

Satu.
Dua.
Tiga.
Masalah timbul, satu persatu, dua beserta tiga mahupun empat.
Aku hadapi keseorangan. Seorang. Diam. Sepi.
Itulah aku.

Apakah aku mahukan kasih sayang ? Terutama daripada keluarga ?
Sudah pasti aku mahukan ! Tapi akan aku tolak , satu persatu. Buat masa sekarang.
Kerna jiwa aku. Kosong, tiada terisi, hanya berkocakan, berpeleseran di tengah jiwa yang bangsat ini.

Aku pandang ke depan. Memikirkan akan sesuatu.
"Apakah aku ini, bisa begini selamanya ?"
"Memang akan ada sesuatu hikmah disebalik semua ini. Untuk aku pasakkan di dalam jiwa !"

ermmm ..
hidup aku lebih tenang sekarang.
walaupun tidak semewah korang korang semua.
tapi apa aku peduli ? asalkan hidup aku tak terganggu oleh syaitan syaitan yang bertopengkan manusia, berhatikan binatang, berperangai seperti iblis.
puas hati aku.
walaupun hati aku memang tidak akan pernah puas.

ah !
persetankan.
Aku perchaya , akan satu kewujudan. yakni Allah SWT.
Dia pasti tidak akan mensia-siakan aku.

Satu.
Dua.
Dan tiga.

Aku nak katakan.
Aku mungkin sampah di mata kau, kau dan kau !
Tapi aku rela jadi sampah di mata kau, kau dan kau sebab aku tahu.
Kau dan aku, satu kewujudan yang berbeza.
Kerna aku.

Adalah aku...

No comments: